Stuttgart - Gottlieb-Daimler-Stadion

To dla Niemców bardzo ważne miejsce. Obiekt jeszcze pod nazwą Neckar-Stadion, był areną pierwszego w historii meczu międzynarodowego naszych zachodnich sąsiadów. W 1990r. Niemcy już na Gottlieb-Daimler-Stadion rozegrali swoje pierwsze spotkanie po zjednoczeniu kraju. Co ciekawe rywalem w obu spotkaniach byli Szwajcarzy
Pierwszym sportowym obiektem Stuttgartu był właśnie Neckar-Stadion (nazwa pochodzi od pobliskiej rzeki Neckar) - wybudowany w 1933r, a zaprojektowany przez Paula Bonatza. W latach 1949-1956 obiekt był stopniowo powiększany i ulepszany. Właśnie głównie dzięki rozbudowie Neckar-Stadion mógł w 1950r. w pierwszym powojennym meczu Niemców (oczywiście ze Szwajcarami...) pomieścić 103 tys. osób! Mundial z 1974r. także rozgrywany był w Stuttgarcie. Co ciekawe był to ulubiony stadion "Orłów Górskiego" Z czterech meczów jakie się tam odbyły trzy były z udziałem Polaków, którym najwyraźniej posłużył klimat Neckar-Stadionu. "Biało-czerwoni" wygrali tu z Argentyną, Włochami i Szwecją.

Pod koniec lat 80. w związku z mistrzostwami Europy, finałem Pucharu Europy (1988r.) i Pucharu UEFA (VfB Stuttgart przegrał wtedy u siebie z ekipą Maradony - SSC Napoli) obiekt został gruntownie zmodernizowany. Po turnieju w przebudowę Neckar-Stadion zainwestował jeden z najbogatszych koncernów Niemiec - miejscowy Daimler-Benz. W wyrazie uznania dla firmy rada miejska zmieniła nazwę obiektu na Gottlieb-Daimler. Jeszcze przed jego gruntowną renowacją Stuttgart w 1986r. zorganizował tu lekkoatletyczne mistrzostwa Europy, a w 1993 (już na Gottlieb-Daimler-Stadion) mistrzostwa świata.

Do historii niemieckiego futbolu przeszedł także mecz z 1977r. - oczywiście - ze stałym bywalcem w Stuttgarcie - Szwajcarią. A wszystko przez Klausa Fischera, który zdaniem telewizji ARD strzelił "niemieckiego gola XX wieku" Bramka w mediach okrzyknięta została jako "Fallrückzieher", czyli "Rowerowy strzał"... 24 maja 1999r. karierę w Stuttgarcie zakończył Juergen Klinsmann, obecny selekcjoner niemieckiej reprezentacji.

Dzisiejszy Gottlieb-Daimler-Stadion znajduje się w centrum 55-hektarowego kompleksu sportowego Canstatter Wasen. Przedmundialowa modernizacja trwała dwa lata (1999-2001) i kosztowała 107 mln marek. W ramach projektu m.in. dobudowano nową trybunę, zainstalowano elektroniczny system kontroli wstępu oraz dwa nowe ekrany. Ważące po 11 ton i liczące 115 metrów kw. telebimy są największe w Europie! Na uroczystym otwarciu obiektu stawiło się ponad 100 tys. osób.

Stadion dysponuje także nowoczesnym Business Centre (m.in. 44 pomieszczenia czy kilkupoziomowy parking). Charakterystycznym elementem budowli jest natomiast dach, pokryty tekstylnym materiałem, który jest łudzącą podobny do ... spadochronu. Godne uwagi jest także nagłośnienie, które obejmuje ponad 200 głośników, kontrolowanych z nowoczesnego studia wyposażonego m.in. w 24-ścieżkowy mikser i 7 niezależnych zespołów wzmacniaczy. Zapewnia to najwyższą jakość dźwięku zarówno w trakcie spotkań, jak i koncertów. Maksymalne natężenie wynosi tu aż 120 decybeli.

Na co dzień na Gottlieb-Daimler trenuje i gra VfB Stuttgart, ale kiedyś korzystali z niego także piłkarze Stuttgartera Kickers, kiedy występowali w 1.Bundeslidze.

Adres: Mercedesstraße 87, 70372 Stuttgart

Wymiary boiska: 105 m x 68 m

Miejsca siedzące: 47,757

Miejsca o podwyższonym standardzie: 1,500

Internet: Gottlieb-Daimler-Stadion

 

Dojazd w Stuttgarcie

Kolejka podmiejska: linia S1, stacja Gottlieb-Daimler-Stadion

Metro: linie: 11 i 16, stacja Gottlieb-Daimler-Stadion

Autobus: linia 56, przystanek Gottlieb-Daimler-Stadion (Schleier-Halle)

Z północnej i centralnej Polski najpierw do Berlina, a później autostradą A10 w kierunku Lipska. Z Lipska A9 w kierunku Erfurtu. Stamtąd w kierunku Meiningen, następnie Geldersheim i Wuerzburga (A7). Później należy na krótko zjechać na drogę szybkiego ruchu B19 i po 13 kilometrach na autostradę A3 w kierunku Stuttgartu. Ostatni etap wiedzie autostradą A81, cały czas w kierunku Stuttgartu.